چگونه مسواک بزنیم

دهان، محیطی است که به طور طبیعی تعداد بی شماری باکتری در آن وجود دارد اگر دندان ها تمیز نشود یک لایه ی چسبناک و بدون رنگ از باکتری ها که به صورت یک رسوب نرم می باشد بر روی سطح دندان ها تجمع می کنند که به آن پلاک میکروبی گویند و فقط توسط شست و شوی مکانیکی و به کمک مسواک به راحتی کنده می شود که اگر این پلاک حذف نشود با تبدیل کردن قند ها به اسید باعث پوسیدگی دندان ها میشود و با معدنی شدن پلاک میکروبی در اثر رسوب مواد معدنی موجود در بزاق در آن سخت شده و جرم ایجاد می کند و محکم به سطح دندان می چسبد که با مسواک هم پاک نمی شود که این جرم مشکلات لثه را به وجود می آوردبه این نکته توجه داشته باشید یک گرم پلاک خشک دارای ۲۰۰ میلیارد باکتری است.

نکته ی قابل توجه در خصوص پلاک میکروبی آن است که برای از بین بردن آن از سطح دندان حتما به شست و شوی مکانیکی با مسواک زدن نیاز است و بر خلاف عقیده بعضی که تصور می کنند قرقره با آب و نمک و یا خوردن مواد غذایی سفت نظیر سیب میتواند پلاک را از بین ببرد چنین مسئله ای صحیح نیست.

مسواک زدن،مسواک کودکان،مسواک اطفال

والدین باید با رویش اولین دندان های شیری توسط یک پارچه تمیز یا گاز نم دار دندان های نوزاد را روزی یک بار تمیز کنند. با این عمل از تشکیل پلاک میکروبی جلوگیری می شود. از مسواک های مخصوصی به نام مسواک انگشتی که در انگشتان والدین قرار می گیرند و به کمک موهای نرم آن دندان ها کودک تمیز می شوند هم میتوان استفاده کرد. معمولا موهای مسواک انگشتی نرم است تا آسیبی به لثه ی کودک وارد نکند استفاده از این مسواک ها با توجه به طراحی و نحوه استفاده از آن و همچنین کوچک بودن فضای دهان کودک، معمولا هم برای والدین و هم برای کودک راحت تر است.

مسواک انگشتی

زمانی که کودک قادر به پوشیدن و بستن بند کفش خود میشود آن زمان توانایی مسواک زدن را دارد که حدود ۶ سالگی است. در سن ۶ تا ۱۲ سالگی هرچند کودک خود مسواک می زند ولی هنوز والدین باید روی بهداشت دهان کودک نظارت فعالانه داشته باشند در این سن کودک مهارت لازم برای تمیز کردن دهان و دندان هارا کسب کرده و نیاز به انجام بهداشت دهان توسط والدین نیست

کمک کردن والدین به فرزندان برای مسواک زدن

شاید دو دقیقه مسواک کردن برای کودک زمان زیادی باشد و از حوصله ی او خارج باشد در روزهای اول همین که مسواک را به دست گیرد و به دندان ها بمالد آغاز خوبی است هرکاری با اجبار همراه باشد به شکست می انجامد.

خرید مسواک و خمیر دندان باید با حضور و نظر خواهی کودک انجام شود زیرا احساس شخصیت اجتماعی کودک در این زمینه تقویت شده و سبب می شود در رعایت بهداشت دهان بیشتر دقت کند.

هنگام خرید مسواک برای کودک انتخاب را به خودش واگذار کنید تا دلبستگی بیشتری به مسواک زدن پیدا کند.

برای کودکان در صورت امکان هر یک ماه یک بار مسواکشان را عوض کنید زیرا کودکان به چیزهای تازه علاقه دارند و مسواک تازه برایشان انگیزه ای ایجاد می کند تا بیشتر به مسواک اهمیت دهند و مسواک کنند.

از مسواک زدن کودک در حضور دوستان و بستگان تعریف کنید زیرا تحسین شما موجب تقویت رفتار کودک خواهد شد.

مسواک کودکان، مسواک بچگانه، انواع مسواک اطفال

اگر کودک دوست دارد در مقابل آیینه مسواک بزند شرایط را برایش فراهم کنید و آیینه را با قد او تنظیم کنید .

در خصوص فواید مسواک زدن به کودک توضیح دهید.

یک مسواک خوب آن است که بعد از اینکه مدتی استفاده شد کلاف های نایلونی آن پخش و پلا نشود و مسواک اگر خوب باشد به جای اینکه در طی دو هفته حالت خود را از دست بدهد ۳ تا ۴ ماه بدون اینکه کلاف هایش (بریستلها) مشکلی پیدا کنند ظاهر آنها همچنان حالت طبیعی خود را حفظ می کنند.

مسواکی را انتخاب کنید که سر آن با اندازه دهان شما همخوانی داشته باشد و به آسانی به تمام نقاط دهان برسد مسواک اگر سر آن بزرگ و متناسب با دهان شما نباشد ستوه دور از دسترس دندان های عقب امکان تمیز کردنشان نمی باشد.

انواع مسواک سفت، نرم و متوسط وجود دارد. بعضی ها فکر می کنند مسواک سفت (Hard) دندان ها را بهتر تمیز می کند ولی این کاملا اشتباه است برای خرید مسواک نوع متوسط (Medium) را انتخاب کنید. مسواک نوع متوسط، الیاف خوبی دارد که به راحتی و بدون آسیب به لثه سطوح دندان هارا تمیز می کند. اگر دندان هایتان حساس بود بطوری که از خمیر دندانهای ضد حساسیت به توصیه ی دندانپزشکان استفاده می کنید از مسواک نرم (Soft) استفاده کنید. (همچنین در این افراد توصیه می شود از خوردن غذا های اسیدی مانند ترشیجات و آب پرتقال و گاز زدن لیمو ترش خودداری کنند.) همانطور که گفتیم اگر برای خرید مسواک برای کودکانتان به خرید می روید، نوع مسواک نرم را انتخاب کنید. مسواک نرم مخصوص کودکان است. کودکان معمولا عادت دارند با فشار دست زیادی مسواک بزنند و این فشار دست زیاد باعث آسیب لثه های کودکان می شوند سالمندان هم مسواک نرم برای شستن دست دندان مصنوعی شان بهترین است چون باعث خراش دست دندان مصنوعی نمی شود. جنس لثه های دندان مصنوعی از آکریل است و اگر شما برای تمیز کردن و شستن آن از مسواک سفت استفاده کنید، اکریل خراشیده و خراب شده و به جایگاهی برای تجمع جرم و میکروب تبدیل می شود و رنگ پذیر تر هم میشود.

مسواکهای میکرواکتیو نرم نیز در بازار موجود می باشد که دارای برس های بسیار نرم و منحصر به فرد، مناسب برای دندان ها و لثه های حساس می باشند که دارای سر کوچک با برخورداری از انحنای مناسب به جهت حداقل رسیدن فشار و کاربری آسان تر می باشند مارک سنسوداین در بازار ایران یافت می شود.

تعویض مسواک باید هر ۵/۲ تا ۳ ماه یکبار صورت گیرد.

به شکل ظاهری کلافهای مسواک دقت کنید اگر قبل از ۵/۲ ماه فرم موهای کلاف ها (بریستل) مسواک از حالت مستقیم خارج شده و نامنظم باشند آن را تعویض کنید.

مسواک خراب، مسواک آسیب دیده

بعضی از مسواک ها پرزهای هوشمندی دارند زمانی ک تا نیمه کم رنگ شوند زمان تعویض مسواک را نشان می دهد که باید مسواک عوض شود.

پس از سرما خوردگی و گلو درد و یا سینوزیت مسواک خود را دور انداخته از مسواک جدید استفاده کنید. تجمع میکروب ها بر روی موهای مسواک می تواند موجب بازگشت بیماری شود.

در بیماران مبتلا به مشکلات خاص پزشکی هر یک تا سه هفته مسواک را عوض کنید.

در تعویض مسواک خود وسواس به خرج دهید. براساس تحقیقات مسواک نو در مقایسه با مسواکی که سه ماه مصرف شده سی درصد بیشتر پلاک میکروبی و لایه های رسوبی باقی مانده از مواد غذایی را از روی دندان ها پاک میکند.

حداقل زمان مسواک زدن یک دقیقه است ولی زمان موثر و معمول که محققین پیشنهاد می کنند ۲ دقیقه است. تحقیقات نشان داده آنها که ۳ دقیقه مسواک میزنند ۲۶ درصد بیشتر پلاک دندانی نسبت به افرادی که ۲ دقیقه مسواک می زنند حذف می کنند. (دهان را به ۴ قسمت تقسیم کرده و هر قسمت را سی ثانیه مسواک بزنید.)

زمان مسواک زدن ۲ تا ۳ دقیقه کفایت می کند زیاد مسواک زدن باعث تحلیل لثه می شود.

بیش از ۴ بار مسواک زدن در روز ممکن است مشکلاتی را به وجود آورد مسواک زدن بیش از حد میتواند لثه و ریشه های دندان را تحریک کند.

مسواک زدن شدید نیز به مینای دندان آسیب می زند پس فراموش نکنید به آرامی برای ۲ تا ۳ دقیقه مسواک کنید.

بعضی از شرکت های ساخت مسواک، مسواک های موزیکالی ساخته اند که در داخل دسته ی این مسواک یک ریز تراشه نصب شده که موسیقی های مختلف ی در آن ذخیره شده است. هنگامی که فرد شروع به مسواک زدن می کند شروع به پخش موزیک می کند. زمان پخش موسیقی ۲دقیقه است. یعنی همان زمانی که دندانپزشکان برای مسواک کردن در هر بار توصیه می کنند.

مسواک موزیکال،مسواک با آهنگ

مسواک هنگام استفاده باید کاملا خشک باشد زیرا رطوبت موجب کاهش کارآیی مسواک در برداشتن پلاک میکروبی می شود. همچنین خیس کردن مسواک قبل از استفاده از آن اشتباه است و مسواک هنگام استفاده باید کاملا خشک باشد. (البته در بیمارانی که دچار تحلیل لثه هستند پیشنهاد می شود علاوه بر اینکه از مسواک نرم (سافت) استفاده می کنند قبل از مسواک آنرا خیس کرده تا نرمی موهای مسواک بیشتر شود. تا از تحلیل بیشتر لثه جلوگیری شود.)

پیش از شروع مسواک، ابتدا دهان را با آب خیس کنید تا خمیر دندان به خوبی کف کند نه مسواک را.

هنگام قراردادن خمیر دندان بر روی مسواک خمیر دندان را درون موهای مسواک فشار دهید تا هنگام مسواک کردن به همه جای دندان ها برسد.

در ۲۴ ساعت حداقل ۲ مرتبه مسواک دندان ها توصیه می شود یک بار بعد از صرف صبحانه یک بار هم نیز قبل از خواب.

نکته ای که باید در زمینه مسواک زدن بعد از صبحانه به آن توجه کنید آن است که اگر در برنامه غذایی اروپائیان هست وجود دارد نباید بعد از صبحانه بلافاصله مسواک کنید. اگر نوشیدنی اسیدی در برنامه غذایی صبحانه شماست باید قبل از صبحانه مسواک بزنید. نوشیدنی اسیدی باعث نرم شدن مینا شده و با مسواک زدن باعث سایش مینا و پوسیدگی آن می شود.

روش های مختلفی برای مسواک کردن ارائه شده است شاید نمی دانستید که تا کنون نزدیک به ۱۰ روش علمی برای مسواک زدن گزارش شده است. ( مثلا روش های Bass / modified bass/ scrub/Roll charter/ stillman ………و/modified stillman/ Charter / odified

که هر کدام روش خاص خود را داراست و توسط دندان پزشکان بنام، در زمان های مختلف معرفی شده اند. اما تا کنون نتیجه هیچ مطالعه ای برتری یکی از این روش ها را نسبت به روش های دیگر نشان نداده است. اما چیزی که اثبات شده است این است که دقت و حوصله در مسواک زدن، بطور کامل مسواک زدن و وقت کافی برای این کار اختصاص دادن، مهم تر از روش انجام دادن آن می باشد. ضمنا درست مسواک زدن و مهارت در بکار بردن مسواک از تعداد دفعات مسواک زدن مهم تر است. در کل میتوان گفت که بهترین روش مسواک زدن، شیوه ای است که برای فرد راحت تر بوده و موثر باشد، به گونه ای که پس از مسواک زدن، دندان ها عاری از هر گونه پلاک دندانی باشند.

در زیر به توضیح مختصره چند تن از این روش ها توجه کنید.

در روش چارتر با زاویه ۹۰ درجه و فشردن مسواک میان دندان ها اقدام به برداشتن پلاک میکروبی می شود

روش دیگر روش لئونارد ( که مسواک زدن با حرکت ساده بالا و پایین که اکثر ما از کودکی همین روش را گرفته ایم

روش اسکراب مسواک زدن با حرکات افقی (عقب _ جلو ) و با دامنه حرکت زیاد، ک در اثر سایشه مکانیکی حفراتی را بر روی سطح دندان ها ایجاد کرده و باعث حساسیت دندان ها شده و هم چنین سبب عقب نشینی و تحلیل لثه نیز خواهد شد.(البته برای کودکان این روش توصیه میشود.

در روش فونس که دندانهای بالا وپایین روی هم گذاشته شده و مسواک به صورت دورانی و مارپیچ روی دندانهای چرخش داده می شود.

در ادامه به معرفی روش باس (مسواک زدن با زاویه ۴۵ درجه با حرکت نوسانی کوتاه) می پردازیم که مقبولیت بیشتری در بین دندانپزشکان دنیا دارد.

روش صحیح مسواک زدن:متداول ترین روش مسواک زدن برای افراد با لثه نرمال روش سالکولار یا باس می باشد که در امریکا و انگلستان توصیه می شود.در این روش مسواک را در امتداد خط لثه در حالتی نگه می داریم که کلاف ها ( بریستلهای) آن زاویه ۴۵ درجه نسبت به دندان داشته باشد.

و بطوری که سر مسواک ۳ تا ۴ دندان را پوشش دهد و از خلفی ترین دندان در قوس فکی شروع میکنیم.

بنابر این نوک بریستلها داخل شیار لثه قرار میگیرد و مسواک را با حرکت ورزشی ۱۰ تا ۱۵ مرتبه (حرکت لرزشی با حرکات کوتاه عقب و جلو بدون جا به جا کردن نوک الیاف مسواک بدون تغییر محل بریستلها) مسواک را حرکت داده این حرکت نوک الیاف را در شیار لثه و همچنین تا حدودی به داخل فضای بین دندان ها هول می دهد. این فشار باید تولید یک سفیدی محسوسی در لثه بنماید.(در روش باس اصلاح شده با یک حرکت چرخشی مسواک بریستلها را به سطح جونده دندان هدایت میکنیم.)

پس از ۵ بار تکرار عمل، مسواک را برداشته با قرار دادن مسواک بر روی ۳ تا ۴ دندان در قسمت دیگر این عمل را تکرار میکنیم تا اینکه تمام قوس فکی کامل شود. بعد از مسواک زدن یک به یک سطوح خارجی دندان های هر فک همان روش ذکر شده را در مورد سطوح داخلی دندان ها تکرار میکنیم.

برای تمیز کردن قسمت داخلی دندان های جلو، نوک مسواک را به صورت عمودی روی ان قرار داده و با حرکت ارام با قسمت جلو مسواک دندان ها را تمیز می کنیم.

روی ستوه جونده دندان ها الیاف مسواک را در شیارهای سطح جونده فشار داده و با حرکت افقی (عقب و جلو بردن مسواک) مسواک بزنید. سطح جونده را با حدود بیست حرکت کوتاه عقب و جلو مسواک کنید.

روی سطح زبان را به آرامی از عقب به جلو مسواک بکشید تا از وجود باکتری ها پاک شود. برای نظافت زبان، کناره ی مسواک را در حالی که موهای آن به سمت حلق قرار دارد در نزدیکی وسط زبان گزارده، سپس ۶ تا ۸ مرتبه هر قسمت زبان را به سمت جلو جاروب نمائید بهتر است این کار را همراه با خمیر دندان صورت گیرد خوب است بدانید تمیز کردن زبان نقش مهمی در کاهش بوی بد دهان دارد.

در مسواک زدن توصیه می شود به این ترتیت نقاط مختلف دهان را تمیز کنید. ابتدا سطح خارجی دندان های فک بالا و سپس سطح خارجی دندانهای سطح پایین را مسواک کنید. بعد از آن سطوح داخلی دندان های بالا و سپس دندان های پایین را مسواک بزنید و بعد از آن سطوع جونده رو مسواک بزنید و در آخر برای تمیز کردن زبان مسواک را به آرامی بر روی زبان بکشید.

هنگام مسواک کردن سطح بیرونی دندان های آسیای بزرگ در فک بالا، از باز کردن دهان به مقدار زیاد خودداری نمایید. این عمل مانع از رسیدن مسواک به آن نواحی شده، لذا دندان ها در این قسمت خوب تمیز نمی شوند.

به این نکته توجه کنید عده ای از افراد معمولا مسواک کردن سطح داخلی دندان ها فک پایین را فراموش می نمایند.

بسیاری از مردم هنگامی مسواک می کنند که فکرشان جای دیگر است این امر سبب فراموش کردن بعضی نواحی یا دوباره کاری در نواحی دیگر می شود به یاد داشته باشید مسواک کردن باید یک جریان آگاهانه باشد.

در کودکان باید به روش اسکراب مسواک زد، روش اسکراب بیشترین میزان پلاک میکروبی را از سطح دندان کودک بر می دارد. این روش برای بالغین به علت ایجاد تحلیل لثه مناسب نیست.

میکروب ها می توانند به راحتی از مسواک به دهان راه پیدا کنند و عدم نگه داری صحیح مسواک می تواند این وسیله ی ضروری را به سوپر مارکتی از بیماری ها تبدیل کند. برای مصون ماندن در برابر بیماری ها باید مسواک خود را در شرایط تمیز و شسته قرار دهید البته نیازی نیست که دستگاه گرانقیمت استریل کننده برای این کار تهیه کنیم بلکه کافیست چند دستورالعمل ساده را که در زیر به آنها اشاره شده برای تمیز نگه داشتن مسواک خود به کار ببندیم :

۱-پس از استفاده از مسواک سر آن را به دقت بشورید توصیه می شود حداقل یک دقیقه زیرز شیر آب قرار دهید.

۲- سپس آن را با محلول ضد عفونی کننده ی قوی بشویید.

۳- برای ضد عفونی کردن مسواک به خصوص در زمانی که دچار بیماری هایی از جمله گلو دردهای چرکی، سینوزیت و غیره شده اید می نوانید از محلول کلر هگزین ۱۲، صفر درصد و یا سدیم هیپوکلریک ۱ درصدی استفاده کنید.

۴- پس از خارج کردن مسواک از محلول ضد عفونی کننده (دهان شویه) آن را به خوبی آبکشی کرده تا چیزی از محلول روی آن نماند.

۵- حال باید مسواک را در جایی قرار دهید تا خشک شود سرپوش یا ظروف نگه داری مسواک باید سوراخ هایی برای عبور هوا داشته باشد تا باعث خشک شدن مسواک شود رطوبت از عوامل موثر در رشد باکتری هاست.

۶- مسواک را به صورت عمودی در جایی از دست شویی که در معرض آلودگی نباشد قرار دهید هرگز مسواک خود را در وضعیت افقی قرار ندهید بلکه آن را به حالت ایستاده عمودی بگزارید تا آب به راحتی از روی آن عبور کند. به علاوه در حالت ایستاده رطوبت برس های مسواک نیز به راحتی تبخیر می شوند.

۷- اگر از یک جا مسواکی برای چند مسواک استفاده می شود مراقب باشید مسواک ها بدون تماس با یکدیگر خشک شوند.

۸- مسواک خود را هفته ای یک نوبت در آبجوش قرار دهید. هرچند این کار به تدریج موجب نرم شدن برس مسواک می شود اما روشی بسیار موثر برای کشتن میکروب ها است. برای جلوگیری از آسیب دیدن مسواک فقط هفته ای یک بار از این روش استفاده کنید.

۹- جا مسواکی های الکترونیکی نیز در بازار موجود می باشد. این جا مسواکیها دارای اشعه یو.وی بوده و در زمان کمتر از ۲ دقیقه مسواک را استریل می کنند و آماده استفاده مجدد می نماید. به علاوه این جا مسواک دارای پوشش محافظ نیز می باشد که مانع آلودگی مجدد و یا نشستن باکتریها بر روی مسواک می شود.

مسواک هایی نیز طراحی شده که انتهای دسته آنها به وسیله یک گوی متحرک سنگین شده و در هر وضعیتی که آن را رها کنید یا جایی بگزارید به صورت عمودی قرار گرفته و سر و دسته آن تماس با سطح نمی گیرد و تنها یک نقطه انتهای دسته با سطح تماس دارد و نیاز به جا مسواکی ندارد.

در سال ۱۹۹۳ میلادی مسواک برقی اختراع گردید این مسواکها در انواع مختلف به بازار عرضه شده اند که بر حسب نوع حرکتشان تقسیم بندی می شوند این مسواک ها ممکن است دارای حرکات عقب و جلو یا چرخشی باشند.

انتخاب میان مسواک برقی (پاور براش) و معمولی در حقیقت یک انتخاب شخصی است.

مسواک معمولی دستی به همان اندازه ی مسواک برقی در تمیز کردن دندان موثر است اما ممکن است مسواک برقی در تمیز کردن بین دندان ها بهتر عمل کند.

افراد سالمند ممکن است تمایل داشته باشند از مسواک برقی استفاده کنند. چرا که قدرت و مهارت دستشان کاهش پیدا کرده است. محل دستگیره مسواک برقی بزرگ تر است و راحت تر می توان آن را در دست گرفت و حرکت خودکار مسواک هم، مسواک زدن را برای سالمند ساده تر می کند.

مسواک برقی برای بیمارانی که بستری هستند و افرادی که به بیماری پارکینسون مبتلا هستند توصیه می شود.

مسواک برقی در افرادی که تحت درمان با وسایل ارتودنسی ثابت هستند موثر است و نوع سونیکر آن از دیگر انواع مفید تر است.

مسواک برقی برای ترغیب بچه ها به مسواک زدن نیز مفید است.

در افرادی که انگشتان آنها دچار مشکل بوده و یا انگشتان خود را از دست داده اند و فاقد انگشتان کافی هستند استفاده از مسواک برقی بسیار کمک کننده است.

همچنین در افراد معلول یا کودکان ناتوان (دیسابل) استفاده از مسواک برقی در توانایی آنها در رعایت بهداشت دهانشان کمک کننده است.

توجه داشته باشید وقتی مسواک برقی در دست دارید زیاد مسواک نزنید. یک مطالعه در دانشگاه نیوکاسل انگلستان سفید تر نمی کند و می تواند موجب آسیب های جدی و پایدار شود. به خصوص باعث سائیدگی مینا و لثه می شود. افراد وقتی که بیش از ۲ دقیقه با فشار بیش از ۱۵۰ گرم مسواک می زنند هیچ پلاک اضافی را در دندان های خود از بین نمی برند. این نکته وقتی که با مسواک برقی استفاده می شود بیشتر باید مورد توجه قرار گیرد.

برای مسواک زدن با مسواک برقی نیز مثل مسواک دستی باید ۲ دقیقه وقت صرف کرد.

نحوه عملکرد مسواک برقی با مسواک دستی معمولی متفاوت است لذا :

هنگام استفاده از مسواک برقی نکات زیر را به خاطر بسپارید

۱-از رسیدن برس مسواک برقی به تمام دندان ها مطمئن شوید تا دندانهایتان به طور ایده آل تمیز شوند.

۲- هنگام مسواک زدن برس مسواک را از دندانی به دندان دیگر هدایت نمائید.

۳- برای چند ثانیه برس مسواک را روی دندان نگه دارید ، بعد به سمت دندان دیگر ببرید.

۴- از حرکت رفت و برگشت مسواک و فشار آوردن آن روی دندان ها خودداری نمائید.

۵- مسواک زدن را از سطوح خارجی دندان ها شروع کرده ،سپس سطوح داخلی و در آخر سطوح جونده را تمیز کنید. پشت دندان های عقبی را فراموش نکنید.

۶- هنگامی که بریستلها از حالت اولیه خود خواست خارج شود سر مسواک را تعویض کنید بعضی مسواکها شاخصی برای زمان تعویض دارند که یک زنگ خبر است زمانی که رنگ قسمت ایندیکاتور تا نیمه کمرنگ شد سر مسواک باید تعویض شود.

پس از مصرف نوشیدنی های اسیدی و یا استفراغ بلافاصله اقدام به مسواک زدن نکنید چرا که پس از تماس اسید با دندان ها مینای دندان نرم می شود و باید صبر کرد تا مینا مجددا توسط بزاق محکم شود . اگر بلافاصله پس از مصرف نوشیدنی های اسیدی و یا استفراغ مسواک کنید روند فرسایش مینای دندان سرعت می یابد . پس از مصرف نوشیدنی مثل آب پرتقال که خاصیت اسیدی دارد حداقل تا یک ساعت از مسواک زدن خودداری کنید . تحقیقات نشان داده بعد از خوردن نوشیدنی اسیدی یک ساعت طول می کشد تا بزاق اثر خنثی کنندگی خود (رمیرالیزیشن) را نشان دهد.

اگر می خواهید میوه و یا آب میوه اسیدی مثل مرکبات در صبحانه بخورید قبل از صبحانه مسواک کنید.

هنگام نوشیدن نوشیدنی های اسیدی از نی استفاده کنید تا تماس آنها با دندانهایتان کم شود.

بعد از صرف نوشیدنی های اسیدی، آدامس بدون قند بجوید. این کار باعث ترشح بیشتر بزاق در دهان شده که حالت اسیدی آن را خنثی می کند.

شربت سرفه و سرماخوردگی و آنتی هیستامین ها خاصیت اسیدی داشته و به ساختمان دندان آسیب می زند لذا بعد از مصرف این داروها دهان را با آب فراوان شستشو دهید و بلافاصله مسواک نزنید.

اگر دندان خود را با آمالگام ترمیم کرده اید تا ۸ ساعت از زدن مسواک خودداری کنید تا دندان کاملا محکم شود.

افرادی که ارتودنسی انجام داده اند و در دهانشان براکت و سیم وجود دارد می توانند از مسواک های مخصوص ارتودنسی که موهای میانی آنها کوتاه و سفت برای تمیز کردن براکت و سیم ها است و موهای اطراف (بیرونی) نوک گرد و بلند برای تمیز کردن دندان ها و لثه است استفاده کنند. از مسواک برقی هم می توان استفاده کرد.

از وسیله ی آب فشان ایریگاتور نیز برای تمیز کردن دندان ها می توانید استفاده کنید. این دستگاه حباب های ریز هوا و آب را مخلوط کرده و با فشار آب که قابل تنظیم است برای برداشتن مواد غذایی، پلاک میکروبی و تمیز کردن ایمپلنت ها و دستگاه های ارتودنسی ثابت و بریجها (دندانی که به صورت یک پل بین دو دندان جایگزین دندان از دست رفته می شود ) استفاده کرد. اما تریگاتور ها نمی توانند جایگزین مسواک شوند و تنها نقش مکمل دارند.

مسواک های بین دندانی مسواک های کوچکی هستند که برای تمیز کردن فضاهای بزرگ بین دندان ها وبین سیم ها و براکت های ارتودنسی به کار می روند معمولا تمیز کردن این فضاها با مسواک معمولی ممکن نیست . توجه داشته باشید مسواک های بین دندانی جانشین مسواک معمولی یا نخ دندان نیست و فقط مکمل این وسایل بهداشتی دهان و دندان است .

برای استفاده از مسواک بین دندانی ابتدا باید سایز مناسب آن را با توجه به فضای بین دندانی انتخاب کرد. مسواک بین دندان به طور عمود بر فضای بین دندانی با حرکت چرخشی آهسته وارد این فضا شده و پس از انجام چند حرکت عقب و جلو بدون فشار اضافی بر لثه خارج می شود.

بعضی مسواک ها در بازار وجود دارند که در انتهای دسته آنها یک زائده نوک تیز لاستیکی وجود دارد در واقع این زاعد برای ماساژ لثه ایجاد شده که بعضی به عنوان خلال دندان از آن استفاده می کنند که اشکالی هم ندارد.

مسواک هایی نیز در بازار وجود دارد که در قسمت پشت سر آن یک سطح شیار دار پلاستیکی وجود دارد که با کشیدن آن روی زبان پرزهای چشایی و بار زبان تمیز می شود.

وقتی در شرایطی هستید که نمی توانید مسواک بزنید دو کار می توانید انجام دهید شست و شوی دهان با آب بعد از خوردن غذا که باعث خنثی شدن اسید و کاهش باکتری ها به میزان ۳۰% (از هر ۱۰۰ عدد ۳۰ عدد) می شود . همچنین شما می توانید از یک گاز یا یک تکه پارچه تمیز برای پاک کردن دندانها استفاده نمایید تا زمانی که بتوانید از مسواک استفاده کنید. همچنین استفاده از دهان شویه های آنتی باکتریال مانند کلرهگزیدین که باکتری های موجود در دهان را کاهش می دهند را نیز توصیه می کنند.

مسواکهایی تحت عنوان مسواک مسافرتی نیز در بازار موجود می باشد که در حین سفر می توان از آن استفاده نمود .نکته قابل توجه در استفاده از آنها این است که بعد از استفاده باید علاوه بر شست و شو و ضدعفونی کردن آن فرصت دهید تا مسواک کاملا خشک شود سپس درپوش مسواک را بگذارید.

اشتراک گذاری :
دیدگاه خود را بنویسید

تهران-میدان آرژانتین

خیابان وزرا(خالد اسلامبولی) نبش کوچه احمدیان، ساختمان پزشکان ط اول مطب دکتر پیام حسینی

021-88723650

امروز تماس بگیرید!

ساعات کار

شنبه یکشنبه دوشنبه سه شنبه چهارشنبه 3 بعداظهر الی 8 شب

ایمیل

info@drpayamhosseini.com