جراحی فک و صورت

چرا برخی روشهای ارتودنسی نیاز به جراحی فک دارند

در صورتی بیمار ناهنجاری فکی داشته باشد و قبل از بلوغ مراجعه کند، با ارتودنسی به تنهایی و بدون نیاز به جراحی ناهنجاری بیمار را می توان درمان کرد ولیکن مراجعه دیر هنگام بیمار به همراه مشکلات فکی نیاز به جراحی خواهد داشت. بیماران ارتوسرجری (یا بیماران ارتوگناتیک آن دسته از بیمارانی هستند که دارای مشکل فکی می باشند و پس از بلوغ به متخصص ارتودنسی مراجعه می نمایند. این بیماران می بایست در ابتدا تحت درمان ارتودنسی قبل از جراحی واقع شوند و سپس برای جراحی نزد متخصـص جراح فــک و صــورت ارجاع داده شـوند و سپـس تحـت درمان جراحــی قرار گیرند
بسیاری از مشکلات ارتودنسی به تنهایی و بدون جراحی فک قابل درمان است ولی در هنگامی که ناهنجاری شدیدی در فک وجود داشته باشدویا عدم هماهنگی ابعاد اجزای استخوانی و اسکلتالی صورت وجود داشته باشد و یا بیمار در سن مناسب مراجعه ننماید ممکن است نیازمند جراحی فک و صورت باشد.
به عبارت دیگر بیمار نیاز به ارتودنسی و جراحی فک با هم دارد و درمان ارتودنسی پیش نیاز جراحی فک می باشد. برخی از این مشکلات اگر بیمار در سن مناسب مراجعه نکند و نیاز به جراحی فک داشته باشد شامل موارد زیر است:

جلو بودن فک پایین

عقب بودن شدید فک پایین

این بایت(باز بودن بین دندانهای قدامی)

عدم وجود چانه

انحراف فک پایین انحراف فک بالا

مشاهده شدن لثه به مقدار زیاد هنگام لبخند زدن

عوارض ناشی از ضربه به فک وصورت

روند درمان بدین صورت است که ابتدا باید درمان ارتودنسی برای بیمار انجام شود تا دندانها مرتب شده و مهم تر از آن رابطه مناسبی بین دندانهای بالا و پایین ایجاد شود تا در اتاق عمل که فکها ( یک فک و یا دو فک بسته به نوع مشکل) توسط جراح جابجا می شود ،با توجه به رابطه دندانها به صورت مناسبی در جای مناسب خود قرار گرفته و تثبیت شوند.
پس از حدود ۴- ۶ هفته بعد جراحی درمان ارتودنسی بیمار ادامه پیدا می کند تا رابطه نهایی دندانهای بالا و پایین به صورت کاملا ایده ال به دست آید. در واقع درمان ارتودنسی بیمار دو مرحله است : مرحله اول پیش از جراحی که بسته به مشکل بیمار بین ۶ تا ۱۲ ماه طول می کشد و مرحله دوم پس از جراحی که حدود ۶ تا ۹ ماه طول می کشد

 

تهران-میدان آرژانتین

خیابان وزرا(خالد اسلامبولی) نبش کوچه احمدیان، ساختمان پزشکان ط اول مطب دکتر پیام حسینی

021-88723650

امروز تماس بگیرید!

ساعات کار

شنبه یکشنبه دوشنبه سه شنبه چهارشنبه 3 بعداظهر الی 8 شب

ایمیل

info@drpayamhosseini.com