رژیم غذایی در ارتودنسی

بعد از قرار دادن سیم ها، فنرها و کش ها بر روی دندان، دکتر حسینی تمام توضیحات مورد نیاز در ارتباط با نوع مواد غذایی مصرفی در طول درمان ارتودنسی را به شما خواهد داد، که شامل موارد ذیل می باشد:

از آدامس شکلات کش دار، گز، سوهان، ته دیگ، نان ساندویچی استفاده نفرمائید.

غذا و میوه را به قطعات کوچک قسمت کرده و آنها را، روی دندان های عقب قرار دهید.

از گاز زدن غذا و میوه، پیتزا، ساندویچ، نان خشک یا تست شده، سیب، خیار، بلال، توسط دندان های جلو و پائین خودداری فرمائید.

ابتدا هسته میوه های هسته دار مثل ( هلو، آلوزرد، گوجه سبز، خرما، زیتون ) را درآورده سپس خود میوه را به قطعات کوچک قسمت کرده، و از دندانهای عقب برای جویدن استفاده فرمائید.

برای استفاده از آجیل ( پسته، بادام، فندق، گردو و تخمه ) پوست آنها را خارج کرده و مغز آن را روی دندانهای عقب قرار دهید.

دقت کنید تا در داخل غذا، ریگ، استخوان جوجه یا مرغ، نان خشک یا گوشت سفت نباشد. از قرار دادن مداد ، خودکار و اسباب بازی به داخل دهان خودداری فرمائید .

در طول درمان ارتودنسی ثابت نباید غذاهایی با قوام سفت و سخت خورده شود زیرا احتمال جدا شدن وسایل ثابت از روی دندان وجود خواهد داشت.

در صورتی که وسایل ثابت از روی دندان جدا شوند ، اصطلاحاً گفته می شود بیمار دستگاه ارتودنسی ثابت را شکسته است که می بایست دوباره دستگاه ارتودنسی ثابت را به دندان چسباند.

این امر باعث حرکت نابجای دندان می شود و در روند درمان توقف ایجاد می نماید و در بعضی موارد باعث آزردگی مخاط دهان می شود و در صورت تکرار برای مینای دندان نیز مضر است.

باید دانست که وسایل ارتودنسی ثابت آنقدر محکم بر روی دندانها چسبانده می شود که به راحتی با غذاهای معمولی کنده نمی شوند. درد دندان پس از قرار دادن ارتودنسی ثابت و پس از هر جلسه فعال سازی دستگاه ارتودنسی ثابت یک امر طبیعی است و پس از چند روز برطرف می گردد.

در صورت وجود درد غیر قابل تحمل می توان از مسکن ضد درد مثل استامینوفن استفاده نمود. می بایست در طول دوره درمان ارتودنسی ثابت از خورد انواع میوه های هسته دار، آبنبات، بلال، زیتون، تکه های برشته نان، پیتزا، غذاهای چسبناک مثل گز و سوهان خودداری کرد. برای خوردن انواع میوه های هسته دار نظیر گیلاس و هلو و گوجه سبز ابتدا هسته را خارج کرده، آن را به تکه های کوچک تقسیم نموده و سپس استفاده نمائید.

برای خوردن ساندویچ و میوه هایی همچون سیب و هویج و خشکبار مثل فندق و پسته باید آنها را به تکه های کوچک تقسیم کرد و با دندانهای عقب جویده شود.

در طول درمان چه نوع غذاهایی را میتوان مصرف کرد ؟

دکتر تمام توضیحات مورد نیاز در ارتباط با نوع مواد غذایی مصرفی در طول درمان را، به شما خواهد داد، که شامل موارد ذیل می باشد:

  • از آدامس شکلات کش دار، گز، سوهان، ته دیگ، نان ساندویچی استفاده نفرمائید.
  • غذا و میوه را به قطعات کوچک قسمت کرده و آنها را، روی دندان های عقب قرار دهید.
  • از گاز زدن غذا و میوه، پیتزا، ساندویچ، نان خشک یا تست شده، سیب، خیار، بلال، توسط دندان های جلو و پائین خودداریی فرمائید.
  • ابتدا هسته میوه های هسته دار مثل ( هلو، آلوزرد، گوجه سبز، خرما، زیتون ) را درآورده سپس خود میوه را به قطعات کوچک قسمت کرده، و از دندان های عقب برای جویدن استفاده فرمائید.
  • برای استفاده از آجیل ( پسته، بادام، فندق، گردو و تخمه ) پوست آنها را خارج کرده و مغز آن را روی دندان های عقب قرار دهید.
  • دقت کنید تا در داخل غذا، ریگ، استخوان جوجه یا مرغ، نان خشک یا گوشت سفت نباشد.

از قرار دادن مداد، خودکار و اسباب بازی به داخل دهان خودداری فرمائید.

اشتراک گذاری :
دیدگاه خود را بنویسید

تهران-میدان آرژانتین

خیابان وزرا(خالد اسلامبولی) نبش کوچه احمدیان، ساختمان پزشکان ط اول مطب دکتر پیام حسینی

021-88723650

امروز تماس بگیرید!

ساعات کار

شنبه یکشنبه دوشنبه سه شنبه چهارشنبه 3 بعداظهر الی 8 شب

ایمیل

info@drpayamhosseini.com