دندان عقل چیست و درد دندان عقل

دندان عقل به ۴ دندانی که در اخر دهان در می ایند گفته می شود. چهار دندان در چهار طرف دهان . این دندان ها گاهی نهفته در می ایند . یعنی فقط نوک انها به اندازه یک سفیدی معلوم است. گاهی هم سالم در می ایند. و گاهی هم تا نصفه چه صاف و چه کج در می ایند. دندان پزشک به شما می گوید که باید ان را بکشید یا لازم نیست .

دندان عقل چیست ؟

دندان عقل یا در واقع دندانهای عقل ، شامل ۴ دندان در ۴ گوشه دهان هستند. یعنی درست عقب ترین دندان های ما انتهای فک دندان عقل انجا درمیاید .  زمان در آمدن دندان عقل اواخر نوجوانی تا اوایل جوانی است. حدودا بین سنین ۱۶ تا ۲۵ سالگی.البته بعد از آن هم گاهی در می اید.(سن مشخصی ندارد)

اگر این دندانهای عقل درست و به طور کامل در بیاید و رشد کند مشکلی نیست و میتوان از ان مثل بقیه دندان ها استفاده کرد. ولی اکثرا دندان های عقل به خاطر اینکه جای کافی برای رشد و رویش ندارند به صورتهای نهفته ، نیمه نهفته و یا زاویه دار در دهان در می ایند. و همچنین اکثر انها تا ته در نمی ایند .

یعنی بقولی تا نصفه در می ایند یا فقط نیک میزنند و سرشان پیداست. این مشکل در دندان های عقل موجب به هم ریختگی دندان های فکین، پوسیدگی دندان های مجاور ، ایجاد مشکلات جدی لثه و…خواهد شد.

همچنین گاهی این دندان ها درد هم دارند. خب در اکثر این موارد باید دندان عقل چه بدون جراحی و چه با جراحی کشیده شود.

مشکلات دندان عقل چیست ؟

برخی از مشکلاتی که دندان عقل با خود دارد عبارت است از :

۱. ممکن است ما در اطراف یک دندان عقل نهفته ، احساس درد  یا سفتی عضلات فک را بکنیم.

۲. به هم ریختگی دندانی و کج و کوله شدن دندان ها هم از مشکلات دندانهای عقل میباشد.

۳. از دیگر مشکلات دندان های عقل میتوان به پوسیدگی دندان اطراف اشاره کرد

۴. در مواردی که دندان عقل فک پایین نیمه نهفته ( نیمه روییده) است، قسمتی از لثه که روی آن را پوشانده، به دلیل جمع شدن مواد غذایی ، جرم و باکتری زیر آن ملتهب می شود . از عوارض این التهاب میتوان به درد شدید ، گاهی تب و محدودیت باز کردن دهان اشاره کرد.

به جرات میتوان گفت درد دندان عقل اگر به خاطر پوسیدگی نباشد ،به همین دلیل است. این شرایط به ویژه اگر دندان عقل بالا روییده باشد و به این لثه ملتهب ضربه وارد کند بدتر خواهد شد.

علایم درد دندان عقل

۱. گوش درد

۲. بلع دردناک

۳.غدد لنفاوی گردنی دردناک میشوند

۴. بوی بد دهان

۵.محدودیت در باز کردن دهان

درمان درد دندان عقل

درمان درد دندان عقل راههای مختلفی دارد. بهترین راه حل و اولین راهکار برای درمان دردهای ناشی از دندان عقل ، مراجعه به دندانپزش است. او علت را شناسایی کرده و ان را درمان می کند.

ولی اگر الان نمیتوانید به دندان پزشک دسترسی داشته باشید و می دانید که درد مربوط به التهاب لثه روی دندان عقل است ، روشهای زیر برای تسکین درد دندانهای عقل توصیه می شود :

۱. یکی از راههای درمان درد دندان عقل استفاده از دهانشویه با آب نمک ولرم است.

۲. همچنین به گزارش آسان طب استفاده از یک مسکن ضد التهاب مثل ایبوپرفن و استامینوفن و… هر ۸ساعت یک عدد میتواند درد شما را تسکین دهد.

۳. شستشوی زیر لثه با اب و نمک خیلی رقیق

۴. در این موارد شما میتوانید لثه ملتهب را ماساژ دهید.

۵. در این موارد دندانپزشکان با توجه به وخامت اوضاع آنتی بیوتیک  تجویز میکنند. همچنین گاهی دندان عقل مقابل (فک بالا ) را می کشند.

آیا کشیدن و یا جراحی دندان عقل دردناک است؟

شاید وقتی اسم جراحی دندان یا دندان عقل می اید وحشت وجود شما را فرا می گیرد. ولی جالب است بدانید جراحی دندانها با جراحی های دیگر فرق دارد. بقولی فقط اسمش جراحی است. وگرنه همه مکانش همان صندلی عادی دندانپزشکی است و هم بی حسی هایش همان بی حسی های دندان پزشکی برای

پس یادتان باشد جراحی دندان عقل هم اگر با یک بی حسی عمیق انجام پذیرد ، دردی نخواهد داشت. ضمنا اگر به توصیه های دندانپزشکتان جهت مراعات نکات بعد از جراحی توجه کنید ، مشکل خاصی هم ندارید.

پس الکی از درد ان نترسید و مطمین باشید خیلی سریع کارتان تمام می شود. ان را به یک غول بزرگ تبدیل نکنید. بعد از نیم ساعت زمان بدون درد یا با درد خیلی کم دیگر از شر این دندان راحت می شوید.

نکاتی برای درد کمتر جراحی دندان عقل

۱. شما میتوانید برای تسکین این دندان تان یک ساعت قبل از جراحی یک عدد ایبوپروفن ۴۰۰ میلی گرم و یک عدد استامینوفن کدیین (در صورتیکه منع مصرف ندارید ) بخورید. بعضا در جراحیهای وسیعتر اگر دو عدد آموکسی سیلین
میلی گرمی هم یک ساعت قبل از جراحی میل کنید ،  عفونت بعد از عمل را کاهش میدهد.

۲. بعد از جراحی دندان عقلتان گاز مرطوبی که در دهانتان گذاشته میشود را تا ۱ ساعت بدون جابجا کردن و دستکاری در محل دندان کشیده شده نگه دارید.

۳. آب دهانتان را به اصلا تف نکنید و از نی برای نوشیدن استفاده نکنید. چرا که باعث کنده شدن لخته تشکیل شده روی زخم میشود و دوباره دندان تان خونریزی میکند.

۴. یک ساعت بعد از جراحی دندان یک بستنی بخورید.

۵. از فردای روز جراحی دندان عقل ، سعی کنید در اسرع وقت غذاهای عادی تان را بخورید.ابتدا از غذای نرم که موجب ناراحتی شما نشود بعد از چند روز میتوانید به صورت عادی غذا میل کنید

یادتان باشد همان اول درد یک مسکن بخورید تا خیالتان راحت شود. نگذارید وقتی درد شدید شد مسکن بخورید.

۶٫ بعد از کشیدن دندان عقل به هیچ وجه از اب نمک استفاده نشود به این علت که هم زخم هست و هم اجازه نمیدهد زخم بهبود پیدا کند بعد از چند روز میتوان از اب و نمک رقیق استفاده کرد

۷٫بعد از کشیدنیکساعت گاز را روی دندان قرار میدهیم وقتی بعد از یکساعت گاز را برداشتیم یک نوشیدنی خنک مینوشیم تا خون بند بیاید و خون لخته شود در ان ناحیه

۸٫اگر بخیه زده شد بهد از ۱۰ روز برای کشیدن بخیه اقدام کنید و اگر جذبی بود احتیاچی به کشیدن نیست خودش به مروز حذب میشود

اشتراک گذاری :