عصب کشی دندان و درمان ریشه

عصب کشی دندان

عصب کشی دندان و درمان ریشه

همه ما در طول زندگی دچار دندان درد شده اند. بعضی ها دردکم و مختصر و بعضی ها هم درد شدید همراه با آبسه و ورم صورت.
دردهای دندانی درجات مختلفی دارند. گاهی فقط همراه با خوردن غذا های سفت و یا با حساس شدن دندانها به آب سرد و چای داغ درد ایجاد میشود اگر این علائم را جدی نگیریم و برای معاینه پیش دندانپزشک نرویم، این علائم روز به روز شدیدتر می شود، به طوریکه درد همیشگی می شود و دیگر تحمل آن سخت می شود و دندان را مجبور به عشب کشی مشود
مراحل پوسیدگی به این صورت است که ابتدا پوسیدگی در مینا و عاج دندان اتفاق می افتد، اگر در این مرحله درمان صورت گیرد، دیگر نیازی به عصب کشی دندان نیست اما اگر درمان نشود، میکروبها به پالپ دندان وارد می شوند و باعث ایجاد التهاب و افزایش حجم می شوند و فشار داخل محفظه پالپ بالا می رود، در نتیجه به پایانه های عصب دندان فشار می آید و درد بیشتر می شود. در هنگام خواب، فشار خون داخل پالپ بیشتر از روز است، برای همین درد در شب ها بیشتر می شود.

اگر عفونت را هر چه سریعتر از بین نبریم، این عفونت و التهاب گسترده و پخش می شود و به فضاهای مجاور دندان هم سرایت می کند و شاهد آبسه و ورم در اطراف دندان هستیم.
دندانپزشک هنگام عصب کشی، ابتدا دندان را کامل تمیز کرده و پوسیدگیها را خارج می کند و بعد نوبت به پالپ دندان می رسد و با وسایل مخصوص و شستشوی فراوان ، عصب را از داخل ریشه ها خارج می کند و کاملاً کانالها را از میکروب پاکسازی می کند، بعد داخل ریشه ها را با مواد سازگار با نسوج انسانی، پر می کند.
البته این مراحل ممکن است همراه با درد و ناراحتی باشد.
گاهی لازم است که بیمار همراه با درمان، آنتی بیوتیک و مسکن هم استفاده کند تا کاملاً درد و عفونت بر طرف گردد زیرا به خاطر التهاب بعد از عصب کشی در دندنان احساس درد و ناراحتی داریم .
در جلسات بعدی درمان، تاج دندان پر می شود و یا اگر نیاز باشد دندان روکش خواهد شد.

آیا عصب کشی دندان لازم است؟

عصب کشی دندان فقط زمانی نیاز است که مشخص شود بافت نرم مرکز دندان به نام پالپ که در شکل فوق نشان داده شده، عفونی شده است. در این حالت دندان پزشک وضعیت دندان های شما را بررسی کرده و از عکس رادیولوژی برای تشخیص وجود عفونت باکتریایی استفاده می کند.
در عکس برداری رادیولوژی از پرتو ایکس برای عکس برداری از دندان های بیمار استفاده می شود و به این ترتیب می توان از عکس تهیه شده برای تشخیص مشکلات احتمالی دندان استفاده کرد. عفونت پالپ معمولاً در نتیجه پوسیدگی دندان ایجاد می شود.

علائم ایجاد عفونت دندان در دهان شامل موارد زیر است:

درد در زمان مصرف غذا و نوشیدنی های گرم یا سرد
درد در زمان گاز گرفتن یا جویدن
لق شدن دندان
با پیشرفت عفونت ایجاد شده، این علائم اغلب با مردن پالپ یا عصب دندان از بین می رود. در ادامه به نظر می رسد دندان شما درمان شده است، اما عفونت در حقیقت به سیستم کانال ریشه دندان گسترش پیدا کرده است.
سایر علائم احتمالی بعدی مربوط به این مشکل شامل موارد زیر است:

درد در زمان گاز گرفتن یا جویدن
ورم در لثه نزدیک دندان آسیب دیده
ترشح چرک از دندان آسیب دیده
ورم صورت
تیره رنگ شدن دندان آسیب دیده
در صورتی که درد دندان شما پیشرفت کرد، مهم است که با دندان پزشک برای بررسی و درمان ریشه دندان تماس گرفته و ملاقات کنید.

روش عصب کشی دندان (درمان ریشه)

برای درمان عفونت در ریشه کانال ابتدا باید باکتری ها را حذف کرد.حذف باکتری میتواند همراه با حذف قسمتی از دندان باشد و یا تلاش شود که تنها باحذف باکتری دندان سالم حفظ شود و درمان ریشه یا عصب کشی انجام شود .پس از حذف باکتری کانال ریشه را پر کرده و دندان با پرکردن یا با تاج بسته میشود .

در اغلب موارد بافت ملتهب در پایان به طور طبیعی التیام خواهد یافت. قبل ازدرمان ریشه (عصب کشی) معمولا از یک بی حسی موضعی استفاده میشود و این به این معنی است که عصب کشی نباید دردناک باشد و نباید احساس ناخوشایند تری از یک حالت پرکردگی داشته باشد.در مان کانال ریشه معمولا موفق است و از هر ۱۰ نفر ۹ نفر میتوانند تا ۱۰ سال دندان خود را نگه دارد

قبل از درمان ریشه یا عصب کشی ممکن است دندانپزشک شما از دندان های آسیب دیده عکسی بگیرد. این کار به او اجازه خواهد داد تا یک تصویر واضح و روشن از کانال ریشه داشته باشد و وسعت هرگونه اسیبی را بررسی کند.

طی عصب کشی، درمان کانال ریشه معمولا تحت بی حسی موضعی انجام میگیرد. در برخی از موارد که دندان مرده است و حساس نیست ممکن است به بیحسی نیاز نباشد. گاهی اوقات ممکن است دندان به سختی بی حس شود. در این گونه موارد دندانپزشک میتواند از تکنیک های ویژه بیحس کننده موضعی برای اطمینان از اینکه درمانش درست است استفاده میکند

تمیز کردن و پرکردن کانال ریشه

دندانپزشک شما بعد از اینکه پالپ دندان را برداشت کانال ریشه را تمیز و بزرگ میکند تا بتواند به راحتی ان را پر کند.کانال ریشه معمولا بسیار باریک است و به دشواری میتوان ان را پر کرد.

دندانپزشک شما با استفاده از یکسری فایل ها ی کوچک کانال ریشه را بزرگ میکند و به ان فرم میدهد تابتواند به راحتی انها را پر کند.

تکمیل این بخش از درمان عصب کشی ممکن است چند ساعت طول بکشد و نیاز به بیش از یک جلسه داشته باشد.

دندان های جلو ودندانهای نیش معمولا یک ریشه شامل یک کانال دارند. دندان های اسیای کوچک و اسیای بزرگ دارای ۲ یا ۳ کانال در ریشه های خود هستند. برای دندانهایی که ریشه و تعداد کانال بیشتر دارند ممکن است درمان طول بکشد.

اگر درمان عصب کشی به بیش از چند جلسه نیاز داشته باشد ممکن است دندانپزشک شما مقدار کمی دارو در کانال تمیز شده قرار دهد تا باکتری های باقیمانده را از بین ببرد و بعد از ان دندان با پر کردن موقت بسته میشود.

اگر شما دچار علائم ناشی از عفونت از قبیل درجه حرارت بالا و یا تورم های بزرگ شدید ممکن است دندانپزشک شما برای مدیریت و جلوگیری از عفونت بیشتر به شما انتی بیوتیک بدهد.

آب بندی و تثبیت دندان

در جلسه بعدی عصب کشی، پرکردگی موقت و دارو در دندان شما حذف میشود و کانال ریشه پرکرده خواهد شد. همراه با پرکردگی دندان دندان مهروموم میشود و از عفونت مجدد جلوگیری میشود.

احتمال شکستگی در دندان ریشه پرشده از دندان سالم بیشتر است، بنابراین ممکن است دندانپزشک شما برای محافظت از آن یک تاج روی دندان شما قرار دهد.

در برخی موارد ممکن است دندان پرکرده تیره به نظر بیایید مخصوصا اگر دندان به خاطر آسیب هایی از جمله ضربه دیدن مرده باشد. راههای مختلفی برای سفید کردن دندان وجود دارد از جمله سفید کردن با مواد شیمیایی که دندانپزشک شما میتواند برای سفید کردن دندان شما به کار بگیرد.

تاج

تاج یک کلاه است که دندان شما را به طور کامل پوشش میدهد. ممکن است لازم باشد بعد از عصب کشی و درمان ریشه دندان برای جلوگیری از شکستگی دندان از یک تاج استفاده شود.

تام را از مواد مختلفی میتوان ساخت

فلز یا چینی(یا هردو)

مواد سرامیکی

پودر شیشه

اندازه دندانهای شما در این پروسه ممکن است کاهش یابد و به جای آنچه حذف شده از تاج میتوان استفاده کرد. برای اطمینان از اینکه تاج شما به شکل درست و به اندازه است از دندان شما یک قالب گرفته خواهد شد.

زمانیکه تاج ثابت شد از سیمان برای چسباندن تاج به دندان درست شده استفاده میشود.

اگر تنها مقدار کوچکی از دندانی که ریشه ان درمان شده باقی مانده باشد میتوان یک پست که در ریشه قرار داده میشود و برای نگه داشتن تاج در جای خودش استفاده میشود، به کار برد.

عصب کشی در بارداری؟

مواقع بسیاری وجود دارد که خانم های باردار با درد شدید به مراکز دندانپزشکی مراجعه می کنند. بیشتر این دندان ها نیاز به درمان ریشه (عصب کشی) دارند. ولی به خاطر دیدگاه اشتباهی که از سوی بیماران وجود دارد (دندانپزشکان هم متاسفانه مجبور
به تمکین به آن) شده اند، بسیاری از مراکز از ارائه خدمات به خانم های باردار مخصوصا در سه ماهه اول و سوم خودداری می کنند.

حقیقت این است که درمان عصب کشی برای زنان باردار عادی در تمام دوران بارداری قابل انجام است. هرچند، ترجیح داده می شود که این درمان ها بیشتر در سه ماهه دوم صورت گیرند.

مراقبت های پس از عصب کشی

براي چند روز اول پس از درمان (ميانگين ۱۰ روز) دندان درمان شده امكان دارد دردهاي كم يا زيادي داشته باشد به طوريكه اين دردها در روزهاي اوليه (۲ تا ۳ روز اول) بيشتر بوده و به صورت دردهاي خود به خود و ضرباندار و حساسيت دندان به لمس و فشار، خود را نشان مي دهد و پس از اين مدت، دردهاي خود به خود به تدريج كمتر شده و فقط به هنگام ضربه (غذا خوردن يا برخورد دندان به دندان فك مقابل) درد مي گيرد و در نهايت دردها كاملاً از بين مي رود.

در مواردي به علت وجود التهاب شديد و يا عفونتهاي قبل از درمان، اين دردها مي توانند حادتر و شديدتر بوده و گاه همراه تورم باشد كه جاي نگراني نداشته، واكنش طبيعي بدن به تحريك و درمان انجام شده مي باشد كه با كمك داروها و گذشت زمان، اين حالت حاد از بين مي رود. بنابراين لازم است داروهاي تجويز شده را مطابق دستورالعمل مصرف نمائيد.

دنداني كه نياز به درمان ريشه دارد، اغلب شديداً خراب و ديواره هاي ضعيف و شكننده اي دارد، بدين لحاظ لازم است در در طي دوران پانسمان بسيار احتياط نمائيد و از غذا خوردن معمول با دندان پانسمان شده اجتناب نمائيد. فقط مواد غذايي نرم. در صورت تخليه كامل پانسمان حتماً براي تجديد پانسمان مراجعه كنيد، ولي در صورتي كه تنها قسمت سطحي پانسمان تخليه شده باشد و عمق آن دست نخورده باشد، نيازي به مراجعه نداريد.

در مرحله ابتدائي درمان ريشه به علت قطع نمودن و خارج كردن عروق و اعصاب از كانال ريشه، يك زخم و التهابي در اطراف ريشه دندان در استخوان ايجاد مي گردد و مانند هر جاي ديگري از بدن كه اگر عضوي قطع و مجروح شود، محل آن تا مدتي دردناك و ملتهب خواهد بود، در مورد دردهاي بعد از درمان ريشه هم علت درد، زخم و التهاب ناحيه قطع عصب در استخوان اطراف ريشه دندان (و نه در كانال ريشه تميز شده و پرشده) مي باشد.
بنابراين وجود دردهاي احتمالي بعد از درمان موجب نگراني شما نشود. حالت درد بر اساس شدت التهاب، عفونت قبلي كانالها، تعداد كانالها و غیره در افراد مختلف متفاوت است

دندان عصب کشی شده بعلت نداشتن عصب به پوسیدگی ، سرما و گرما حساس نبوده و در صور ت بهداشت ضعیف براحتی پوسیده می گردد و بعلت خارج کردن عصب و محتویات پالپ دندان مرده همانند یک دندان زنده و محکم نبوده و باید از خوردن غذاهای سفت و شکننده اجتناب کرد . چنانچه پر کردگیهای تاج بسیار وسیع باشد جهت جلوگیری از شکستگی و عود پوسیدگی دندان باید روکش شود

اشتراک گذاری :